Chat with us, powered by LiveChat

Niemieckie myto, a instalacje gazowe

Choć od wprowadzenia niemieckich przepisów mijają już 2 lata, to nadal nie do końca wiadomo jak je rozumieć. Zwolnienie ciężarówek z opłat drogowych pod warunkiem posiadania instalacji gazowej wciąż budzi wiele pytań. Postaramy się odpowiedzieć na wątpliwości branży transportowej.

Niemieckie przepisy

Przepisy, o których mowa zostały wprowadzone od początku 2019 roku i początkowo miały obowiązywać tylko do końca 2020 roku. Szczęśliwie dla branży transportowej, przedłużono je do 2023 roku na mocy decyzji Bundesratu. Warunkiem skorzystania z ulgi jest posiadanie ciężarówki z instalacją na gaz ziemny: sprężony CNG lub płynny LNG lub zasilanie elektryczne. Główną przyczyną wprowadzenia w życie zwolnienia z opłat są względy ekologiczne, ale jak się okazuje nie wszyscy zgadzają się z taką tezą.

Protest KE

Zwolnienie z opłat drogowych pojazdów napędzanych ekologicznym paliwem wydaje się rewelacyjnym pomysłem, które pozwoli na obniżenie emisji spalin i dbałość o środowisko. Komisja Europejska uznała jednak, że ciężarówki na gaz wcale nie są przyjazne naturze i wezwano Niemcy do zmiany obowiązujących ulg w tym zakresie oraz zmniejszenia ulgi do 50 % obowiązującej opłaty. Na szczęście możemy przypuszczać, że przedłużenie obowiązywania przepisów dotyczących zwolnienia z opłat oznacza odrzucenie europejskich roszczeń w tym zakresie.

Same korzyści

Korzyści dla branży transportowej wynikające z tych przepisów wydają się oczywiste. Nie dość, że w kieszeni właścicieli firm zostaną pieniądze, które nie będą musiały zostać wydane na myto, to jeszcze ekonomiczna jazda na paliwie CNG i LNG doda kolejne oszczędności! Brzmi świetnie, ale jak to zwykle bywa nie wszystko jest takie kolorowe, jak wygląda.

Nie tylko oryginalna instalacja

Nowa ciężarówka z fabrycznie montowaną instalacją gazową to spory koszt. Jak zapewnia jeden z producentów, koszty zakupu powinny zwrócić się w ciągu 20 miesięcy. Mając przed sobą jeszcze 3 lata zwolnienia z myta, można pokusić się o kalkulację i rozważyć zmianę auta. Jest jeszcze inna opcja: montaż instalacji dwupaliwowej CNG/LNG, której cena nie zwala już tak bardzo z nóg. Należy jednak pamiętać, że zwolnienie nie dotyczy pojazdów napędzanych na LPG.

Niejasności w przepisach

Jeśli zdecydujecie się na montaż instalacji dwupaliwowej, koniecznie zadbajcie o odpowiednie adnotacje w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Instalacja gazowa musi być wpisana w polu P.3, aby uniknąć niejasności w trakcie ewentualnej kontroli. Co więcej, Niemcy mają wątpliwość odnośnie użycia gazu, jako faktycznie wiodącego paliwa w przerabianych instalacjach. Wybierając instalację gazowa warto zatem zwrócić uwagę na udział CNG  w układzie dwupaliwowym.

Inwestycja na kolejne lata

Wszystko wskazuje na to, że mamy przed sobą jeszcze 3 lata ulgi na niemieckie myto. Można zatem pomyśleć o modyfikacji pojazdów w swojej flocie i zastosowanie instalacji dwupalnikowej. Jeśli macie wątpliwości, skorzystajcie z dostępnych kalkulatorów korzyści, które pomogą obliczyć wysokość oszczędności oraz czas w jakim inwestycja powinna się zwrócić.